tiistai 12. marraskuuta 2013

Kolmas rahataito

Kolmantena rahataitona Terhi Majasalmi mainitsee kyvyn sijoittaa. Hänen mukaansa se lisää valinnanmahdollisuuksia, kun osa ansaituista euroista kasvaa itse. Silloin tulot eivät ole pelkästään kiinni omasta tekemisestä, vaan rahat jatkavat työn tekemistä. Tämän taidon avulla voi tehdä itselleen toisen tulonlähteen (monet sijoittamiseen liittyvät blogit tähän keskittyvätkin).

Sijoittamista olen kokeillut vasta muutaman vuoden ajan. No toki ensin on ollut tarpeen säästää hätävaraston lisäksi sitä sijoitettavaa rahaa. Vanhempien kautta olen oppinut ja nähnyt asunto- ja kiinteistösijoittamisen tavan. He ovat varmaan olleet ja ovat vieläkin riskinvälttäjiä. He eivät halua ottaa kovasti riskiä ja varojen vähentymistä on aina pyritty välttämään. Toki asuntojenkin arvot heittelehtivät, mutta ne ovat olleet kuitenkin melko vakiintuneita ja pysyviä. Ainakin jos niiden arvo kovasti heittelehtii, niin silloin yhteiskunnalla on isompiakin vaikeuksia.

Mieheni on ollut kiinnostunut myös tuosta pörssisijoittamisesta. Hänellä on jonkin verran rahastoja ja osakkeita. Ei mitään huomattavaa määrää, vaan hyvinkin varovaisesti. Hänen esimerkkinsä kautta olen itsekin uskaltautunut osakemarkkinoille. Yhtiöiden taloudellisen tilanteen seuraaminen ei tosin minua kovasti kiinnosta, vaan tässä olen luottanut hänen visioihinsa. Ja näin varmaan tulen tekemään jatkossakin. Toivottavasti kuitenkin koko ajan omien ajatusten ja ideoiden kuitenkin kasvaessa ja vahvistuessa.

Sijoittaminen on minulla kuitenkin vielä lapsen kengissä. Minulla on yhdessä miehen kanssa ostettu asunto, joka sittemmin on laitettu vuokralle. Tästä saan kuukausittaista rahavirtaa palkan/tukien lisäksi. Kuukausittain maksan velkaa tästä asunnosta pois, joten tässä vaiheesssa tuo rahavirta kulkee suoraan pankkiin. Mutta ehkä joskus siitä jää jotakin itselleni. Laskeskelin, että asunnon arvo varallisuudestani on n. 50 %.

Se mikä kertoo sijoittamisen tasostani on käteisvarojen määrä. Käteisvarani tällä hetkellä on n. 45 % kokonaisvarallisuudestani, eli lähes asunnon nettoarvon verran. Ne eivät siis tuota mitään vaan paremminkin niiden arvo laskee pankkitililläni. Kuitenkin olen niin varovainen, että en uskalla niitä sijoittaakaan. Olen säästänyt niitä myös siksi, että voin olla kotona lasten kanssa ja voin maksaa niillä mahdollisesti piankin ostettavaa asuntoa. Perusteluita, joilla perustelen sitä, että en ole ollut rohkea ja hakenut niille parempaa tuloa.

5 % varallisuudestani on sitten sijoitettu osakkeisiin ja rahastoihin (suoraan ja sijoitusvakuutuksen kautta). Tätä varallisuuden lajia on varaa nostaa. Nyt tässä puhutaan kuitenkin vain muutamasta satasesta / rahasto tai osake. Nyt mulla olisi vähän enemmän innostusta sijoittaa näihin, mutta haastetta tuo palkkatulojen lasku. Olen tutustunut erilaisiin rahastoihin, miettinyt tuota osakesalkun siirtoa, ETF:iä jne. Ehkäpä tämä osuus varallisuudestani on sitten kuitenkin nousussa. Onhan säästäminen tärkeää, vaikka suuria määriä ei onnistuisikaan säästämään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti