sunnuntai 15. syyskuuta 2013

Seuraavan 3 kuukauden ajan tavoite

Ei tästä säästämisestä tunnu tulevan mitään, jos en aseta sille kunnon tavoitteita. Nyt olen päättänyt, että asetan itselleni tavoitteen, jonka pyrin saavuttamaan seuraavan kolmen kuukauden aikana.

5.9 kirjasin ylös varallisuuteni ja vertaisin sitä kesäkuun tilanteeseen ja totesin, että säästöön oli jäänyt 856 euroa. Onhan se jotain, mutta ei tyydytä minua. Nyt pitää päästää parempaan tulokseen.

4.12.2013 mennessä olen
- säästänyt 1500 euroa
- avannut arvo-osuustilin Nordnettiin
- päässyt eroon Visa-kierteestä.

Visan saldo on tällä hetkellä 473,68 euroa. Mun Visa-korttini on sellainen, että maksan aina tekemäni saldon kuukausittain kokonaan pois, joten varsinaista velkaa en voi tehdä. Kuukausittain käytän korttia ja sitten aina palkkapäivänä maksan kaiken takaisin ja taas kuukauden lopusta joudun käyttämään korttia. En siis joudu maksamaan mitään korkoa, mutta olisi mukava, että korttia ei tarvitsisi vinguttaa. Tämän hetken tilanne ei ole kovin paha. Vuoden vaihteessa käytin yhtenä kuukautena lähes koko 3000 euron limiittini ja nyt heinäkuussa maksoin kesälomamatkakulut kortilla ja siten saldo oli yli 2000 euroa. Nyt siis olen saanut saldon ihan kohtuullisiin lukemiin ja tavoitteena olisi saada se siis kokonaan nollille.

Tuosta Visan saldosta erääntyy maksettavaksi tämän kuun lopulla reilu 200 euroa ja n. 250 erääntyy vasta lokakuun lopulle. Olen siis jo ehtinyt käyttämään lähes kokonaan tämän kuukauden tuloni ja palkkapäivä odottaa vasta 26.9. Siihen saakka joudun välillä käyttämään korttia. Vielä tilillä on vähän rahaa, joten toivottavasti Visan saldo ei tuosta mahdottomasti nouse.

Tavoitteen saavuttamista vaikeuttaa tulevana 3 kuukauden aikana tietenkin lähestyvä joulu. Joululahjoihin on tullut menneinä vuosina laitettua aika tavallakin rahaa, mutta nyt yritän pysyä kohtuudessa. Olen innokas villasukkien kutoja, joten niitä taitaa tänä vuonna löytyä taas ainakin aikuisten paketeista ja myös lastenkin. Joululahjahankintoja pitäisi tehdä 10 lapselle ja 4 aikuiselle ja vielä päiväkotiinkin jotakin muistettavaa.

Haastetta tuo myös se, että suunnittelemme tammi-helmikuussa matkaa Kanarialle ja alustavasti ollaan miehen kanssa sovittu siitä, että minun osuuteni matkasta on 1500 euroa. Tämä summa voi tulla maksuun jo tässä ennen joulua tai ainakin heti joulun jälkeen. Säästöihin en haluaisi koskea, joten tämä summa pitää yrittää säästää tuossa ohessa ja siten kyllä joutunen taas käyttämään Visaa.

Minulla on nyt Nordean kautta avattu arvo-osuustili, mutta koska se on maksullinen, niin järkevämpää olisi siirtää sijoitustoiminta Nordnettiin. Mä olen harjoitusmielessä ostanut kaksi erää osakkeita, Neste Oil ja Huhtamäki. Kumpaakin osaketta ostin 500 eurolla, eli ihan liian vähän, jotta se olisi ollut "kannattavaa", mikäli lukee vähänkin sijoitusoppaita tai -blogeja. Nyt osakkeet ovat plussalla ja ajatuksena mulla on myydä ne ja ostaa sitten Nordnetin kautta uudelleen. Toiset osakkeet myyn ennen vuoden vaihdetta ja toiset vuoden vaihteen jälkeen. Tällöin saan osakkeet myytyä ilman luovutusvoittoveroa, kun myytävien osakkeiden arvo on alle 1000 euroa. Nämä ostot ja myynnit teen varmaan vasta lähempänä joulua, enkä vielä tämän kolmen kuukauden aikana.

Haasteiden lisäksi tämän kolmen kuukauden aikana on myös valopilkkuja, joista suurin on tietenkin 4.12, jolloin tilille tupsahtaa veronpalautukset eli 1202,23 euroa. Yes! Tämä on ihan todella suuri summa, joka siis laskennallisesti menee tuohon matkabudjettiin.

Toinen valopilkku tuli tällä viikolla ihan yllättäen. Sain työnantajalta tulospalkkion, joka tupsahti perjantaina tilille. En osannut sitä ollenkaan odottaa ja yllätys oli mitä mieluisin. Tilille tuli kuin Manulle illallinen tai kuin Annelin faksi 480 euroa. (Vero oli mennyt lisäprosentin mukaan mrrrr....). Nyt pistin siitä heti 200 euroa säästötilille, josta olin joutunut juuri tässä kuussa pihistämään 100 euroa. Loppuja yritän säästellä siten, että luottokortti ei vinkuisi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti