torstai 19. heinäkuuta 2018

Tilin avaaminen BN:lle ei onnistunutkaan

Olen onnistunut puhumaan jo muutaman sukulaisen avaamaan tiliä Bank Norwegianiin, mutta itse en ole vieläkään sitä saanut aikaiseksi. Kirjoitin tilin avaamisen ja sinne säästämisen tämän vuoden tavoitteeksi ja niinpä näin kesän kunniaksi päätin sen vihdoin avata.

Tili avataan netissä itse syöttämällä omat tiedot ja samalla tili aukeaa. Tai näin luulisin sen toimivan. Minulla se ei jostakin syytä tehnytkään niin. Syötin omat tietoni ja sain vastakseksi, että hakemukseni on hylätty. Tarkistin vielä, että en ole hakenut vahingossa luottoa, vaan nimenomaan talletustiliä. Olin niin yllättynyt tuloksesta, että yritin avata tiliä vielä tunnin päästä uudelleen. Syötin tietoni huolellisesti, että ne varmasti ovat oikein, mutta tulos oli sama. HYLÄTTY!

Hylkäyksen syytä ei kerrottu. Ainoastaan tietona oli, että antamieni tietojen ja julkisista rekistereistä saatavien tietojen peusteella he ovat päättäneet hylätä hakemukseni. Vastaus tuli sillä samalla hetkellä kun olin syöttänyt tietoni ja painanut "seuraava" painiketta, joten kone on hakemukseni hylännyt. Kukaan asiakaspalvelija ei siihen ole perehtynyt.

Kerran aiemmin minulla on käynyt vähän vastaavasti. Olisiko vuosi ollut jotakin 2007 tai 2008. Tällöin aloin enemmän seuraamaan kulutustani ja mietin, että turhaa pidän Nordean luottokorttia, kun se muuttui maksulliseksi Check in -asiakkuuden päätyttyä. Silloin mainostettiin paljon S-pankin luottokorttia. Se oli maksuton, joten tulisi minulle halvemmaksi, koska minulla on tapana maksaa luotto aina pois kerralla, joten luotolle ei ehdi muodostua korkoa tai kuluja. Onneksi en ollut ehtinyt Nordean korttia vielä lopettaa, koska korttihakemukseni hylättiin. Ei myönnetty S-visaa minulle. Eikä mitään selityksiä tietenkään.

Nämä kaksi hylkäystä on tullut minulle ihan puskista. En ole osannut hakemuksia tehdessäni edes ajatella, että en voi kyseistä palvelua avata. Ei ole sitten S-visaa eikä BN-tiliä minulla.

Onko niin, että kenenkään muun BN-tilin hakemusta ei oikeasti ole hylätty ja minä olen ainoa? Vai eikö asiasta muuten ole keskustelua? Vieläkään en ole keksinyt syytä, miksi hakemukseni hylättiin. Minulla on vakivirka, ansaitsen vähintään keskiverto palkansaajan verran, on säästöjäkin kertynyt, asuntolainaakin toki on reilusti, minulla ei ole pikavippejä, eikä maksuja myöhässä ja luottotiedot on kunnossa. Tiedot, jotka syötin koneelle olivat oikeat. Merkitsin rehellisesti ansioni, työpaikkani, sijoitustarkoituksen ja suunnitellun sijoitusmäärän. Näissä ei ollut mitään erityistä, vaan kaikki vastasi tavallisen suomalaisen tietoja. Mutta ei. Jossakin heille heiluttiin punaista lippua ja niin jäin ilman tiliä. Puhelinnumeroni on salainen, eikä siten löydettävissä numerotiedustelun kautta, joten voisiko tämä selittää hylkäyksen....

S-visaa en ole myöhemminkään hakenut, mutta BN tilin avaamista vielä kyllä kokeilen. En taida uskaltaa yrittää sitä heti näin kolmatta kertaa, etten jää ikuisiksi ajoiksi hylkylistalle, mutta ehkä ensi vuonna uudelleen. Ties vaikka joku algoritmi olisi siihen mennessä muutettu ja pääsisin livahtamaan sisään asiakkaaksi jostakin raosta.

3 kommenttia:

  1. Minä ottaisin yhteyttä asiakaspalveluun. Pakkohan tuon on olla joku fiba heidän päässä, kyllähän nyt noilla spekseillä pitäisi ihan taatusti saada avattua säästötili mihin tahansa :D

    VastaaPoista
  2. Joo heti viestiä asiakaspalveluun, että mistä kiikastaa! Ei ole normaalia, että talletustilihakemus hylättäisi...
    Mun oli tarkoitus avata tuo talletustili vasta ensi kuun palkkapäivän aikoihin, mutta tämän innoittamana meninkin heti kokeilemaan. Mulla meni läpi.

    VastaaPoista
  3. Yleensä järjestelmät tekee automaattisen tarkistuksen onko luottotiedot kunnossa. Jos luottotiedoissa on puutteita, järjestelmä ei saa niistä tietoa yksityisyyssuojan takia.

    Vaikuttaa siltä, että jossain järjestelmässä sinun luottotiedoissasi on jonkin merkintä esim inhimillisen virheen takia. Kannattaa selittää asia asiakaspalveluun ja kysyä, missä järjestelmässä luottotiedot tarkistetaan ja ottaa sitten yhteyttä järjestelmän ylläpitoon. Muuten tuo voi tulla vastaan muuallakin.

    VastaaPoista